1.       Sluit je eigen IP-adres uit

Bewaar altijd 1 ongefilterde dataweergave. Maak een nieuwe dataweergave aan en sluit je eigen IP-adres(sen) uit. Activiteit vanaf jouw IP-adressen wordt dan niet vastgelegd in Google Analytics:

Ga als volgt te werk

  • Geef je filter een omschrijvende naam
  • Kies voor het filtertype [vooraf gedefinieerd]
  • Kies dan voor de optie [uitsluiten] in het uitklapmenu (dropdown-menu)
  • Bij de tweede optie (bron of bestemming selecteren) kies je voor [verkeer van de IP-adressen]
  • Bij het laatste selectieveld kies je de gewenste expressie, in dit geval [die gelijk zijn aan]
  • In het invoervak IP-adres geef je het betreffende IP-adres in.

Om meerdere IP-adressen uit te sluiten dien je per adres een filter aan te maken en toe te passen.
In geval van reeksen IP-adressen om uit te sluiten kun je gebruikmaken van de reguliere expressie met een filterpatroon. Dat is wel voor gevorderden hoor ;-)
Te vinden via Beheerder >> Weergave >> Filters

2.       Registreer je doelen

Leg het bereiken van belangrijke pagina’s of bijvoorbeeld het voltooien van gebeurtenissen vast als doel. Alles wat je meet kun je ook verbeteren!

Je kunt op basis van een aantal voorgedefinieerde opties vrij eenvoudig een aantal doelen vastleggen. Het is zaak om zelf vooraf goed na te denken over wat deze doelen zouden moeten zijn en deze ook (samen met je webontwikkelaar) op te nemen in je websitestructuur.

Zo kun je bijvoorbeeld een specifieke bedankpagina inrichten voor als een bepaalde actie wordt voltooid. Als dan deze bedankpagina wordt bereikt wordt dit gemeten als een behaald doel.

Maar ook het bekijken van een introductiefilm of bekijken van productdetails door een bezoeker, kan voor jou als website-eigenaar een doel zijn.
Te vinden via Beheerder >> Weergave >>Doelen

3.       Gebruik UTM parameters

Codeer je inkomende links met UTM parameters voor het meten van inkomend “campagne” verkeer. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven en online advertising op externe sites. Gebruik daarvoor de URL-maker van Google. Google Analytics leest gebruikte parameters automatisch uit:
Te vinden via Acquisitie>>Campagnes>>Alle campagnes >> Primaire dimensie: Bron/medium

4.       Vergelijk statistieken met voorgaande periodes

Vergelijk je data eenvoudig met de voorgaande periode of met dezelfde periode vorig jaar:

  • Zo krijg je in een opslag inzicht in de prestaties ten opzichte van de gekozen referentieperiode.
  • Zorg er uiteraard wel voor dat het vergelijk representatief is en je niet appels met peren aan het vergelijken bent.

5.       Maak gebruik van de standaard segmenten

Filter alle weergegeven data met behulp van de standaard door Google aangemaakte segmenten:

Je kunt met de standaard segmenten een heel eind komen. Je kunt zo je statistieken opknippen in heel duidelijke categorieën die het je makkelijker maken om je cijfers goed te interpreteren. Ze kunnen je veel inzicht geven. Als je wat verder gevorderd bent kun je ook met aangepaste segmenten aan de slag. Je kunt die zelf samenstellen en/of delen met anderen middels de ingebouwde bibliotheek (galerij).

6.       Gebruik annotaties

Leg belangrijke gebeurtenissen vast door een annotatie te maken. Dit helpt je om datafluctuaties te verklaren:
Zie het als een aantekening die je kunt maken op de tijdlijn.
Je kunt aangeven of de annotaties voor deze weergave privé of gedeeld is.
Te vinden via Beheerder >> Weergave >>Annotaties

Je kunt annotaties direct onder de tijdlijngrafiek toevoegen en bekijken. Je dient de weergave hiervan echter open en dicht te klappen door de pijltjes

7.       Voeg een secundaire dimensie toe

Voor diepgaandere analyses kun je een secundaire dimensies aan je data toevoegen.

8.       Bekijk een taartdiagram

Standaard laat Google Analytics je data in tabelvorm zien, door te kiezen voor de knop percentage worden je data een stuk visueler. Managers zijn er dol op ;-)

9.       Exporteer data naar Excel of PDF

Wil je een overzichtje bewaren of bijvoorbeeld naar iemand e-mailen gebruik dan de exporteer naar [PDF] functie. Wil je jouw data verder analyseren exporteer dan je data naar Excel (XLSX)

10.   Bekijk hoe bezoekers door je site gaan

Dit stroomschema geeft heel duidelijk weer hoe bezoekers door je site gaan.

  • Is het volgens de logica van je website-opbouw?
  • Haken er op sommige pagina’s veel mensen af zonder dat de gewenste acties zijn voltooid?

Je kunt de stroom per interactiepunt verder verkennen. Klik hiervoor op het gewenste punt op de rechter muisknop.
Te vinden via Gedrag>>Gedragsstroom

 Met het toepassen van deze 10 tips kun je jezelf eenvoudig meer inzichten verschaffen om erachter te komen waar toch in vredesnaam je websitebezoekers vandaan komen. Daarnaast kun je ook zien hoe succesvol je website is per pagina en waar er kansen liggen voor verbetering.

Ga er lekker mee aan de slag

Wil jij ons delen?

Deel deze pagina met je vrienden!